Hoe Zorg in Oktober samen met Advize hun verzuimaanpak verbeterde

Verzuim is een uitdaging voor veel organisaties, zeker in een dynamische sector als de zorg. Zorg in Oktober herkende dit en wilde stappen zetten om de processen rondom verzuim en re-integratie verder te professionaliseren. De aanpak van Advize heeft ervoor gezorgd dat Zorg in Oktober heeft kunnen werken aan structurele verbeteringen, met indrukwekkende resultaten als gevolg.

De Uitdaging

Zorg in Oktober merkte dat er kansen lagen om het verzuimbeleid verder te versterken:

  • De processen rondom verzuim konden nog strakker georganiseerd worden.
  • Rollen en verantwoordelijkheden waren niet altijd even helder.
  • Er was behoefte aan een gezamenlijke aanpak en praktische richtlijnen.
  • Er werd gezien dat verzuim een apart vakgebied is, dat niet direct neergelegd kan worden bij managers en waardoor er behoefte was de expertise van een specialist.

Door deze verbeterpunten aan te pakken, wilde de organisatie zorgen voor meer grip en een betere samenwerking tussen managers, medewerkers en verzuimadviseurs.

De Aanpak

Advize werkte samen met Zorg in Oktober aan een traject dat het verzuimmanagement verder optimaliseerde:

Analyse:

  • Gesprekken met sleutelpersonen om inzichten te verzamelen.
  • Analyse van bestaande dossiers en beleid.
  • Evaluatie van het gebruikte verzuimsysteem en praktische werkwijzen.

Strategieontwikkeling:

  • Gezamenlijk ontwikkelen van een heldere aanpak voor verzuimbegeleiding.
  • Verduidelijken van rollen en verantwoordelijkheden.
  • Creëren van een handboek met praktische richtlijnen en tools.

Implementatie:

  • Optimalisatie van systemen en processen.
  • Betere afstemming en samenwerking binnen teams.

De Resultaten

Door de gezamenlijke inspanningen boekten Advize en Zorg in Oktober belangrijke vooruitgang:

  • Een daling van het verzuimpercentage met 2% in één jaar.
  • Managers en verzuimadviseurs werken nauwer samen vanuit een gedeelde visie.
  • Verzuimadviseurs worden eerder in het verzuimtraject betrokken.
  • Medewerkers zijn actiever betrokken bij hun re-integratie.
  • Een helder beleid en praktische richtlijnen geven structuur en duidelijkheid.
  • Er is een betere samenwerking met de bedrijfsartsen ontstaan.

Wilke’s persoonlijke ervaring (projectcoördinator en verzuimadviseur bij Advize)

“Het verbeteren van verzuimmanagement binnen een organisatie is een traject van de lange adem. Verandering kost tijd, vertrouwen en toewijding. Wat mij tijdens dit project opnieuw duidelijk werd, is dat het niet de teksten of protocollen zijn die het verschil maken. Het draait om de mensen en de samenwerking die er moet bestaan bij dit steeds complexer wordende onderwerp”. 

Quote van de Klant

“Verandering in verzuimmanagement begint niet bij protocollen, maar bij mensen en samenwerking. Advize heeft ons geholpen om samen met ons deze stap te zetten. Hun expertise en betrokkenheid waren van grote waarde.”

Mariëlle Smets – Smolders – Teammanager M&O Serviceorganisatie, Zorg in Oktober

Conclusie

Het traject bij Zorg in Oktober laat zien hoe samenwerking en een strategische aanpak kunnen bijdragen aan een sterker verzuimbeleid. Door samen te werken met Advize heeft de organisatie duurzame verbeteringen gerealiseerd, met een positieve impact op zowel de processen als de medewerkers.

Benieuwd hoe wij jouw organisatie kunnen ondersteunen bij het versterken van verzuimmanagement? Neem contact met ons op en ontdek de mogelijkheden!

Arrow-up